Jämthunden rymde

Igår kväll vid 22-tiden skulle vi ut och kolla efter gris och Micke B. kom förbi innan och skulle hämta hundmat.
Det blev ett litet missförstånd mellan honom och mig när vi gick in i hundhuset så dörren förblev öppen och Tekla det lilla aset drog som en avlöning.

Så det var bara att stanna hemma och vänta... och vänta... och vänta...
Jag hörde hur hon ståndade en bra bit bort men till slut så tystnad hon... äntligen tänkte jag. Nu kanske hon kommer hem igen. Men icke... det var knäpptyst en bra stund och sen rev det i igen. Och klockan gick och till slut så packade jag ur Blasern och hundarna ur bilen... det blev till att skippa grisjakten. Jag ringde till polisen och meddelade att min hund hade rymt... och dom frågade om hon varit på rymmen förut. Jodå sa jag.
Ja jag tyckte att jag kände igen både ditt namn och hundens namn säger tjejen på polisen... lagom kul... nu är man ökänd.

Sen gick jag ut och lyssnade om Tekla var i närheten och då ringde "Bula" om ett griseftersök... typiskt... när hundjä.... är på rymmen. Nu skiter jag i Tekla tänkte jag, hon kommer väl hem till slut.
Nu var klockan strax efter 02.00. Jag ringde till Andreas och frågade om han ville hänga med... och som jag trodde... han kom som ett skott. Sen var det bara att packa i hundarna och grejorna i bilen igen... typiskt att jag precis hade hunnit lasta ur allt.
Vi hörde Tekla bara några hundra meter hemifrån. Hon skällde och skrek ett par gånger så hon hade nog närstrid med en grävling eller kanske en gris.
Vi ropade men inte fan kom hon hem. Så jag ställde ut en korg och en matskål i hundgården och lät dörren vara öppen och sen åkte vi iväg på eftersöket.
Jägarna hade själva provat med en hund men inte hittat något. Vi krokade på Stella och Bacon och satte igång.
Men vi hittade inget vi heller. Vi spårade ut alla spår från åteln utan framgång och gick tillbaka till skottplatsen för en grundligare genomgång men det gav inget resultat det heller. Så då ringade vi runt skottplatsen men det gav inte heller något. Till slut fick Stella gå på frisök. Men hon hittade inget i alla fall. Så till slut bedömde vi det som ett bomskott.
Nu var klockan runt 05.00 och vi tog en sväng förbi Kesätter och kollade till ällingarna och sen blev det hemfärd.
När vi kom hem så kom Tekla farande... lite lätt sliten. Hon fick en skopa med käk och sen in med henne i hundhuset.
Och det var samma visa som på gårdagsnatten... solen hade gått upp och fåglarna kvittrade men trots det slog jag ihop i bingen direkt.
Och även nu fick jag lite sovmorgon.... skönt... det börjar kännas som man ligger efter med sömnen efter alla nattliga bravader.
Och tiden har inte räckt till riktigt... och jag som skulle hämta hundkarusellen. Ja ja... det får bli en annan dag.

Tänkte jag skulle klippa gräset idag och när jag var halvfärdig så kom det ett riktigt oväder... åska och ett riktigt skyfall så det var bara att ställa in klipparen igen. Snyggt med halva gräsmattan oklippt!

Ha det !
// Micke



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0