Nattens bravader

Jag åkte ut vid 22-tiden igår för att se om jag kunde nypa en räv vid viltvattnet... måste ju skydda mina små ällingar.
Men inte en räv så långt ögat nådde men däremot så hade jag en tokig pinntjur framme vid tornet. Han var helt orädd och stod väl inte längre än 20m från tornet och när jag klev ner från tornet så stötte jag undan den undan en liten bit bara sen följde den efter mig när jag gick mot bilen... vilken sköning.

Och grisar var det gott om men jag kom inte åt någon vid åtlarna så jag åkte hemåt mot Låttra och där var grisarna ute i sådden och på vallen. En sugga men 5 kultingar och en gylta kom rakt emot mig på och på 25 meter så stannade dom och stod och glodde på mig som stod på knä bakom bilen. Men jag hade inget kulfång så jag fick inte till det... efter en stund gick dom undan och ut på vallen så jag rundade en holme och kom på dom igen.
Dom var helt oädda och jag kom rätt i vind så jag smög in på 25-3m avstånd men blev osäker på vilken som var suggan så jag lät dom vara.
Jag gick vidare ut på nästa vall men där var det tomt så jag gick tillbaka och då var det bara en kvar på vallen.
Så jag gick raka vägen upp i torn och satte mig där.
Där satt jag nog i en halvtimme och observerade grisen för att se om det var suggan eller gyltan och till slut var jag säker på att det var gyltan så vid kl. 01,30 small det. Och grisen bara försvann... jävlar tänkte jag... hur gick det där nu då.
Äh vafan tänkte jag... jag ringer till Andraes och väcker honom så får han komma hit och hjälpa mig. Eftersöks hundarna hade jag med mig i bilen så det var lugnt.
Andreas svarade direkt och han var vaken och han hoppade i bilen direkt.
Så efter ett kort tag så hade vi utrustat oss för det värsta... pannlampor, hundar och allt som hör ett eftersök till plockade vi med oss.
Och vi gick ut på vallen och Bacon och Stella drog i vind direkt så då förstod jag att den förmodligen låg nånstans i gräset. Och det gjorde den... den slog i backen direkt på skottet... den hade inte gått en meter. Tråkigt för hundarna men grisen slapp ju lida.
Så vi slängde in hundarna i bilen och hämtade grisen och körde den till slakteriet på Kesätter.
Där flådde vi av den direkt. En gylta på 62kg levande vikt var det.
När vi var klara så var klockan nästan 04,30 och det var bara och åka hem och kasta sig i bingen.
Fåglarna kvittrade och solen var uppe så jag tänkte att det blir inte lätt att somna men jag slog ihop direkt och lyckades få lite sovmorgon för en gång skull... skönt.

Vi får se om det blir en sväng i natt igen... beror på om tiden och orken räcker till.

Nu ska jag se om jag kan få klart räcket på nya altanen och sen blir det nog att slå eld på grillen.
Och sen ska hundarna få en cykeltur och ällingarna ska utfodras... puh... mycket att stå i...

Morsning! // Micke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0