En skön helg är nu över.

Fasiken vad helgerna går fort.

I fredags så var jag på ett större gods för att ta hand om eventuella eftersök. Vi hade en trevlig dag med fint väder.
Det var lugnt på eftersöksfronten så det blev mycket väntan men vad gjorde det när man har trevliga vänner att tjabba lite med.
Först blev det ett dödsök på 75m, en dovhind som gått vidare efter skottet. Sen var det en dovkalv som var påskjuten, Stella fick spåra och Bacon var med som släpphund. Jag hittade lite blod och benfragment på skottplatsen och jag misstänkte att det var ett frambens skott. Vi spårade ett par hundra meter och sen gick vi på kalven i legan som då gick upp och for iväg. Jag släppte Stella och Andreas släppte Bacon. Efter drygt 300m så var det stopp. Så det var bara att älga in i skogen där det enligt Garmin pejlen stod still. Och när vi kom fram så var det bara att avfånga kalven. Och mycket riktigt, träffen satt i frambenet.
Och sen så blev det inget mer för oss att göra.

På lördagen hade vi jakt på Kesätter. Åter igen en kanondag med strålande fint väder. Mina änglar Hedwig och Sigrid var med. Det var Sigrids första riktiga drevjakt och hon var lite spänd till en början.
Vi började med att klappa upp änderna i dammen. Och Ayla var med och apporterade.
Sen for vi upp på skogen och i första såten släppte jag Flisan och Ayla. Flisan var i början som vanligt lös i skallet men det rätade till sig efter en stund.
I nästa såt fick Strumpan , Flisan och Gnista springa av sig lite. Det var Gnistas första riktiga jakt. Hon for som en galning i skogen och drev en dovkalv med skall. Kul! Hoppas det håller i sig... en skallande labbe är ju inte fel att ha.
Strumpan jagade som vanligt som en tok. Och Flisan bättrade på sig ytterligare litegrann.
Ett eftersök blev det under dagen... en dovspets som var träffad i ett taggutskott. Tyvärr fick vi aldrig tag i den men Stella gjorde ett bra spårarbete.
Barnen tyckte att det var en bra dag och det tyckte jag med.

Söndagen var en sån där dag när man skall hinna göra tusen saker... men som vanligt hann jag bara med knappt hälften av det jag hade tänkt göra.

Nu är det bara att streta sig igenom arbetsveckan. Måndagen är avklarad så nu är det bara tre dagar kvar att jobba. Skönt!!!!
På fredag är det eftersöks dags på Boo igen och på lördag så är det storjakt på Skenäs. Och på söndag är det and-tackjakt på Gimmersta. Känns som om att det kommer att bli en bra helg.
Egentligen borde jag vara hemma och kratta löv... men hur kul är det då. Nä, jag tror att jag prioriterar jakten istället... dom förbannade löven kanske blåser bort om jag har tur.

Ha det gott!
// Micke


Stella


Ayla väntar på att få apportera


Lunchdags på Boo egendom


Slaktboden på Kesätter


Stella med uppspårad dovhind



Några av de fällda dovvilten, Boo egendom

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0