Två dagars jakt.

Ännu en jakthelg har förflutit. Nu är det jobba som gäller, ända fram till fredag.
I lördags så var det gris och älgjakt på Fogelsta och jag var inbjuden som hundförare.
Det var bra med gris inne och det sköts en älgkviga och åtta grisar.

Jag körde med Nellie och Tekla i första såten.
Dom fick nått i näsan direkt och drog åt fel håll... ut ur såten mot stora vägen. Nellie korsade vägen fyra gånger och Tekla två gånger och där stod jag med hjärtklappning. Förbannat obehagligt när man står mitt i skogen och inget kan göra. Jag hörde hur bilarna susade förbi på vägen. Nu gick det bra och dom kom tillbaka helskinnade.
Nellie drev fram en stor gris som blev skjuten på ett pass.
Tyvärr blev hon halt på sitt stelopererade ben och det ser inte bra ut. Hon vill inte stödja på benet alls.
Förbannade skit... hon har ju varit bättre än nånsin den här säsongen. Men allt har ett slut. Vi får hoppas att det blir bättre. Jag väntar några dagar nu och sen blir det röntgen om det inte har blivit bättre.

I andra såten körde jag med Tekla,Strumpan och Bacon.
Bacon var med och drev fram en gris som blev påskjuten men fortsatte och Bacon och en blandras hakade på.
Efter ett tag så blev grisen skjuten på stånd vilket var tur då första skottet satt i käken på grisen. Bacon hängde på bra... längre än vad han gjort tidigare. Han har blivit lite förändrad sen jag gjorde den kemiska kastreringen på honom.
Han är lite lugnare och mer fokuserad. Kanske kan bli riktigt bra till slut.

I första såten blev en hund sprättade i halsen och blodet formligen forsade ut. Riktigt otäckt... nu gick det bra till slut men det är tråkigt när det händer.

I söndags så tog min nya "jaktkamrat" och jag med oss Tekla och släpppte henne på Kesätter för att se om hon kunde hitta nån älg. Vi travade på en stund och Tekla skuttade runt som vanligt... hon har på tok för dåligt sök.
Men efter ett tag så såg vi en älg som Tekla hittade till slut. Hon körde iväg den nån kilometer innan det blev ett kortare stopp. Sen gick det loss ett hundratal meter och sen blev det stopp igen. Men det blev inget längre stånd... hon la av efter ett tag och kom tillbaka på bakspåret. Jag blir aldrig klok på va fan hon håller på med.
Men det var en trevlig eftermiddag i skogen trots det dåliga vädret och att vi inte fick skjuta nån älg på stånd.

Ha det gott!
// Micke

Kommentarer
Postat av: Farfar Nicke

Vem var det som släpptes och skuttade i skogen? Den

nya "jaktkamraten" eller Tekla? Synd att ståndet inte varade så länge, annars hade det ju kunnat bli

riktigt kul. Ta väl hand om din nya jaktkamrat, kanske man kan få träffan henne eller honom någon

gång.

2010-10-27 @ 10:01:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0